Pomalu ale jistě se u nás začíná objevovat alternativa běžných mateřských škol, tak zvané lesní školky. Vzhledem k legislativě jsou prozatím oficiálně vedeny zejména jako dětské kluby, avšak „blýská se“ již na lepší časy, neboť Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy tato zařízení podpořilo.
Veverka, která utekla ze ZOO?
Základní myšlenkou lesních školek je pobyt dětí v přirozeném přírodním prostředí. Asi i vy vnímáte, kolik času trávíme v uzavřených prostorách a jak ztrácíme kontakt s přírodou. Děti tak už od útlého věku ztrácí možnost být přirozenou součástí přírody a poznávají ji prostřednictvím knih, televize a filmů. Jejich svět tvoří spousty hraček, většinou vyrobených z plastů, již od malička je pro ně samozřejmostí mobilní telefon a počítač. Přírodu pro ně představuje městský park a když náhodou uvidí veverku, jsou vzrušeni tím, že „to zvíře určitě uteklo ze ZOO“.
V lesních školkách děti tráví čas v prostředí, kam mají zbytečnosti a super moderní vymoženosti vstup zakázaný.Tady se žije v souladu s přírodou. Děti se učí zabavit se tím, co jim příroda nabízí, což podporuje jejich kreativitu. Je tu sice preferován pobyt na čerstvém vzduchu, ale pro nepříznivé počasí zde je samozřejmě zázemí v podobě domečku, kde se děti i stravují a odpočívají.
Jak vypadá den v lesní školce?
Ráno si mrňousci hrají venku, pouze pokud je špatné počasí, sejdou se ke hře v domečku. Po svačině si obvykle opět hrají, nebo mají na programu například tématické vycházky, dramatickou výchovu, hudbu či třeba kreslení. Pod pojmem dramatická výchova si nepředstavujte drama, ale výchovu uměním. Dramatická výchova klade důraz na lidské jednání a mezilidské vztahy, což pro děti není žádný problém. Vychází totiž z principu jejich oblíbených her založených na přeměně, kdy se stávají někým či něčím jiným a vstupují do fiktivního světa. Do toho světa, který jsme navštívili jako děti všichni a na který v dospělosti tak rádi a s nostalgií vzpomínáme. Dramatická výchova je zkrátka učení přímým prožitkem při zapojení těla a emocí.
Oběd a odpočinek v domečku
Po obědě, který se do lesní školky dováží a na který se děti schází v domečku, následuje odpočinek. Na rozdíl od běžné mateřinky děti nemusí ležet, ale naslouchají paní učitelce, která jim čte pohádky, mohou si také samy prohlížet knížky nebo si i malovat. V každém případě je však kladen důraz na odpočinek a klid.
Tady móda nefrčí
Odpoledne po odpočinku si děti opět hrají venku. Je třeba, aby byly vhodně oblečené. Materiály by proto měly být nepromokavé a funkční a pro případ rozsáhlého zašpinění mívají děti v lesní školce ještě jednu sadu oblečení. Tady se nehraje na styling, ale na to, aby dětem bylo dobře, teplo, aby se cítily v pohodě a byly spokojené.
Za dobu, co lesní školičky existují se již prokázalo, že děti, které zde vyrůstaly, jsou zdravější, mají lepší imunitu, jsou více kreativní a mají také velmi dobrou motoriku.